سازمان های برنامه محور پاسخگویی بهتری به نیاز مخاطبان خود دارند

دکتر اسحق صلاحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در سمینار “عزم تغییر، آینده ماندگار” گفت: سازمان های برنامه محور و که دارای استراتژی مشخصی هستند، در برابر فعالیت های انجام شده سازمانی نسبت به مخاطبان و کاربران پاسخگوترند.
وی نوشتن برنامه برای سازمان ها را دورشدن از فعالیت های سلیقه ای و شخص محور توصیف کرد و افزود: سازمانی که برنامه می نویسد به دنبال هدف گذاری است و همه پتانسیل های سازمان را در راستای اهداف تعریف شده حرکت می دهد و فعالیت های سلیقه ای و شخص محور حذف و یا حداقل کمرنگ می شود.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی به ویژگی طلب کار بودن زیرمجموعه در سازمان های برنامه محور اشاره و اظهار کرد: علی رغم آگاهی نسبت به این موضوع، کار را آغاز کردیم، چون حق نداریم منابع و امکانات را به گونه ای به کارگیریم که فکر من رئیس به تنهایی باشد.
وی صرفه جویی درمنابع و امکانات را یکی از فواید اصلی داشتن برنامه و استراتژی عنوان کرد و افزود: در آغاز کار و با مطالعه استراتژی تدوین شده قبلی سازمان، متوجه یک اشکال بزرگ در آن شدیم که همانا نبود تفکر استراتژیک در بدنه برنامه و درنتیجه در سازمان بود. حال پس از یک سال که این برنامه با همکاری همه بدنه اصلی سازمان و کارشناسان تهیه شده، می توان فعالیت ها را به درستی پایش کرد و برنامه ها را به صورت هفتگی، ماهانه، سه ماهه، شش ماهه و سالانه کنترل و در نتیجه امکانات و منابع را به درستی به سمت هدف اصلی هدایت کرد.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی وجود شرایط غیرعادی و ناگهانی را در طول برنامه اجتناب ناپذیر دانست و افزود: بودجه یکی از آن مواردی است که به دلیل برخی شرایط و اقتضائاتی از بیرون و درون سازمان ممکن است بر برنامه وارد شود که باید برنامه انعطاف لازم برای مواجه شدن با این مشکل را داشته باشد.
وی برنامه استراتژی را محصول تعامل و همفکری مجموعه کارشناسان سازمان دانست و گفت: مدیرانی که آینده را با توجه به زمان و منابع برنامه ریزی می کنند و برنامه منسجم و علمی دارند بر زمان و شرایط مسلط هستند و می توانند حال و آینده مطلوب را مدیریت کنند.
دکتر صلاحی تلاش های صورت گرفته را برای رسیدن به چشم انداز ایران در سال ۱۴۰۴ و در راستای همان اهداف عنوان کرد و افزود: همدلی در سازمان یکی از اهداف است که ما به دنبال آن هستیم تا بتوانیم قوانین را در جای خود جاری کنیم و بهره وری وکارایی را افزایش دهیم و برای پاسخگویی به مخاطبان سازمان زنده تر و پویاتر حرکت کنیم.
وی برتر شدن سازمان در تحقق اهداف و برآوردن نیاز مخاطبان را مهم ترین درخواست برنامه موجود دانست و گفت: حیات سازمان، حیات افراد سازمان است، باید نگاه ها تغییر کند، اگر چه این برنامه جامع و کامل نیست و برای نخستین تجربه، شاید نقد های زیادی هم داشته باشد.
دکتر صلاحی با اشاره به اینکه نقص یک برنامه یا قانون دلیلی بر عمل نکردن به آن نیست، ادامه داد: نگاه نقادانه می تواند در اصلاح کار، انتخاب راه های میان بر و کاهش هزینه ها کمک باشد و باید تمام مجموعه تلاش خود را برای هماهنگی بیشتر و اصلاح امور بگذارند.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به ۷۵۳ برنامه موجود در سند استراتژیک سازمان که توسط معاونت های چهارگانه و دو مدیریت مستقل سازمان اجرا خواهد شد، گفت: در بسیاری از این برنامه ها معاونت ها و مدیریت های مختلف به صورت مستقل یا همکار برای رسیدن به هدف همکاری می کنند و موفقیت اهداف استراتژیک و برنامه ها از طریق گزارش گیری های منظم کنترل و سنجش می شود.
گفتنی است برنامه استراتژیک سازمان طی جلسات منظم کارگروه ویژه استراتژیک و با شرکت مدیران، معاونان، روسای ادارات، گروه ها و کارشناسان سازمان تدوین نهایی شده و شامل ۷۵۳ برنامه است که ۲۰۲ برنامه مربوط به معاونت کتابخانه ملی، ۱۳۴ برنامه مربوط به معاونت اسناد ملی، ۱۷۵ برنامه مربوط به معاونت پژوهش، برنام ریزی و آموزش، ۱۱۴ برنامه مربوط به معاونت پشتیبانی، امور حقوقی و استان ها، ۱۱۶ برنامه مربوط به حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل و ۱۴ برنامه نیز برای ارتقاء امنیتی سازما مربوط به حوزه حراست به صورت مستقل را در بر می گیرد. این برنامه ها در پایان مراسم توسط معاونت های مختلف به مدیران کل مربوطه ابلاغ شد.

آدرس :

تهران،خیابان پیروزی ،روبروی بیمارستان فجر،پلاک ۶۴۴

شماره تماس واحد بازرگانی: ۳۳۳۵۹۹۶۵(۰۲۱)

Email: info@fdm.co.ir